Elina Kilkku: Täydellinen näytelmä
Katastrofialtista lapsiperheen arkea pyörittävä Alina on teatteriohjaaja. Intohimoinen ja työtön teatteriohjaaja, joka hakee sinnikkäästi apurahoja ja ohjaustöitä. Sitä mukaa kuin hylkäävien vastausten kasa kasvaa, Alinan itsetunto ja ammatti-identiteetti kutistuvat. Oman mausteensa soppaan tuovat äitiyden ja taiteilijuuden yhdistämisen haasteet: hiekkalaatikolla on vaikea verkostoitua teatterinjohtajien kanssa.
Elina Kilkku (s. 1980) on helsinkiläinen teatteriohjaaja, näytelmäkirjailija ja teatteriopettaja. Hänen uutuusromaaninsa Täydellinen näytelmä aloittaa Alinasta kertovan, kirpeällä komiikalla maustetun trilogian.
Lue lisää uutuuskirjasta täältä >>
Otteita lukijapaneelin palautteista:
“Päähenkilö oli näin itsekin neljääkymmentä lähestyvänä pienten lasten äitinä ja kulttuurialan sekatyöläisenä tosi tunnistettava ja tutun oloinen, uskottava. Kirjassa oli hillittömiä hetkiä, jotka sekä naurattivat että koskettivat, nimenomaan tunnistettavuudellaan, ‘tämä on ihan kuin meillä!’. Kilkun ote hahmoihinsa on lämmin ja humoristinen ja arkiseen kuvaukseen tuovat eloa ja väriä paitsi hulvattomat arjen sekoilut myös ja eritoten erilaiset Alinan ohjausfantasiat, joita oli mielenkiintoista lukea. Jatkossa tietysti odotan päähenkilöiden syventämistä ja Alinan onnen kääntymistä kaikilla elämän alueilla.”
Karoliina
“Kirjan parasta antia on tarkkanäköinen nykymaailman ja nykyihmisten kuvaus huumorin ollessa tärkeässä osassa. Vaikeistakin tilanteista löytyy aina jotain mille nauraa viimeistään jälkikäteen. Kaikesta synkkyydestä huolimatta päällimmäiseksi kirjasta jää mieleen toiveikkuus. Kirjasta löytyy samaistumispintaa monelle, vaikka samaan aikaan pääseekin tutustumaan uusiin maailmoihin.
Alina on päähenkilönä kiinnostava ja kirja jättää mielenkiinnolla odottamaan mihin Alinan tie vie trilogian jatko-osassa. Täydellinen näytelmä on täydellistä kesälukemista, kevyttä ja hauskaa, mutta kuitenkin realistista ja paikoitellen vakavaakin!”
Lotta
“Kaiken kaikkiaan hyvä kirja! Raikkaalla otteella kirjoitettu, helppolukuinen ja tarina eteni kivasti polveillen arjessa ja teatterihaaveissa. Alussa ehkä juutuin hieman kliseiseen Alinaan. Mies jättänyt, vankina lastensa kanssa ja tilaisuus vain haaveilla töistä. Mielessäni oli heti sata tapaa parantaa Alinan tilannetta.
Tarina sai minut myös pohtimaan paljon luovan työn tekijöiden tilannetta oikeassa elämässä. Tukirahaviidakossa rämpiminen, luovuuden ylläpito tämän kaiken keskellä! Ei voi olla helppoa. Melkein suutuin kaikkien taiteilijoiden puolesta, kun pohdin miten moni upea teos jää näkemättä päivänvalon, koska taiteilijan on niin vaikeaa saada elanto loistavasta työstään.
Tarina myös yllätti! Kertomus oli pitkään Alinan taistelua äityiden haasteissa ja kulkemista vastatuuleen, kunnes elämä helpottui ja Alina sai uutta toivoa elämäänsä.”
“Kirjaa voi suositella melkeinpä kenelle vaan. Tarinasta löytyy paljon syvää pohdittavaa, raadollisuutta, romantiikkaa, huumoria ja myös kevyitä tunteita.”
Tiina
“Kiehtova ja erilainen kirja taiteilijan elämästä.”
“Suosittelen kirjaa lämpimästi. Kirjailija avartaa hyvin sitä todellisuutta, mitä yh:n arki on, mitä yh joutuu kokemaan, kun on yksin vastuussa kaikesta eikä ympärillä välillä ole ketään aikuista, josta saisi henkistä tukea tai edes kuuntelijaa.
Freelancer-taiteilijan elämä ei välttämättä ole yhtä onnea ja uusia työtilaisuuksia ja menestystä vaan kovaa puurtamista.”
Uputi
“Teksti olisi voinut kuvata itseäni vielä vuosi sitten. Etsin itse töitä ja lapset olivat kotona. Kuinka monta kertaa olenkaan ajatellut olevani vanki, häkkiin suljettu eläin. Mihinkään ei päässyt yksin, ilman näitä vanginvartijoitani. Vertaistukena kirja saattaa toimia erityisesti niillä, jotka kokevat elämän olevan tasapaksua, päivästä toiseen kulkemista. Alinan alakuloisuus, jopa masennus vievät mukanaan, herkkä lukija saattaa joutua niiden vietäväksi. Ja kuitenkaan kirjaa ei voi jättää kesken, on saatava tietää, miten Alina saa luovittuaan itsensä haastavien aikojen läpi.”
“Täydellisen näytelmän Alinan kuvittelemat näytelmät pysäyttivät. Aiheet olivat arkipäiväisiä, heräsivät päivän tapahtumista. Miksi se kuulosti niin tutulta? Tajusin, että teen samaa itsekin. Vaikka teatteri ei kuulu elämääni juuri missään muodossa, kuvittelen jatkuvasti, miten eri tilanteet voisivat mennä. Hetkinen, sehän on melkein kuin näytelmän kuvittelemista. Ehkä teatteri ja näytelmät eivät olekaan niin kaukana arkisesta elämästä kuin olen kuvitellut.”
“Sarkastisen realistinen kuvaus äitiydestä, lapsiperhekaaoksessa rämpimisestä ja oman paikkansa löytämisestä veivät mukanaan. Jään mielenkiinnolla odottamaan trilogian seuraavaa osaa.”
Anna
“Täydellinen näytelmä oli nopea- ja helppolukuinen kirja, tosin ei ollenkaan niin kepeän chick lit -henkinen kuin mitä etukäteen luulin. Kirjan tapahtumat tuntuivat tosi todellisilta, vaikka tällainen maailma ei ole itselleni, kymmenisen vuotta vanhemmalle lapsettomalle ihmiselle, joka ei ole koskaan hakenut apurahaa, lainkaan tuttu – ehkä tämä juuri siksi olikin kiinnostava lukea. Hetkittäin nauratti, hetkittäin ahdisti. Yksinhuoltaja-teatteriohjaajan elämä tuntui karvaalta ja yksinäiseltä, jopa toivottomalta. Huumori pilkahteli kirjassa, välillä nauratti ääneenkin. Välillä taas myötähäpeä oli tunteissa päällimmäisenä. Kirjan kieli oli rikasta ja mehukasta: tämän päivän asiat kuten artesaanileipä ja sriracha jotenkin ilahduttavat lukijaa. Yksi häiritsevän epäuskottava asia kirjassa oli: jos sähköpostiviestin poistaa, harvoin se poistuu yhdellä painalluksella kokonaan, vaan yleensä sen voi roskakorikansiosta vielä palauttaa.”
“Kirja kertoo nyky-yhteiskunnasta, minua nuoremman ihmisen elämästä, mutta lukukokemus oli silti viihdyttävä ja luen varmasti jatko-osatkin! Suosittelisin kirjaa kaikille, jotka lukemisesta pitävät.”
Soile
“Jo kirjan ensimmäinen lause vie mukanaan ja saa odottamaan mitä tapahtuu seuraavaksi. Lisää käänteitä on luvassa ja lukijaa sekä naurattaa että itkettää. Hetkittäin jopa samaan aikaan. 🙂
Kirjailijan ironinen tyyli riemastuttaa. Hän osaa kuvailla arkisia asioita hyvinkin yksityiskohtaisesti, välillä jopa inhorealistisesti. Myötähäpeä on toisinaan päällimmäisenä mielessä seuratessa päähenkilön taisteluita äitiyden ja työnhaun ristiaallokossa. Itse pidin henkilökohtaisesti enemmän surkuhupaisista arjen kuvauksista kuin päähenkilön mielessään suunnittelemista teatteriesityksistä, vaikka tokihan nekin toivat oman mausteensa tarinaan.
Päähenkilöön pystyi samaistumaan ja monesti jännitinkin mikä on seuraava vastoinkäyminen, johon hän joutuu. Pakosti sitä pohtii miten paljon kertomuksessa on mukana täysin fiktiota ja miten paljon asioita on otettu käyttöön ihan todellisten tapahtumien kautta.
Kirjaa voisi suositella lievällä ironialla ensimmäistä lastaan suunnittelevalle pariskunnalle, joilla on kuitenkin hyvä huumorintaju. 🙂 Myöskin YH-äidit voisivat kokea tekstin omakseen. Aion ehdottomasti lukea myös seuraavat osat. Mietin jo mielessäni millaisia kommelluksia päähenkilöllä on vastassaan myöhemmin.”
Ina-Sofia
“Täydellinen näytelmä on täydellinen nyky-Suomen kuvaus. Elina Kilkku kuvaa työttömän yksinhuoltajan arkea riipaisevalla tavalla. Toisaalta itkettää, koska kaikki menee pieleen. Ihan kaikki. Toisaalta kuitenkin naurattaa, koska absurdit kohtaukset ovat yksinkertaisesti huvittavia. Ei noin voi käydä kenellekään, paitsi, että käy.”
“Kilkulla on selvästi tilannetajua ja loistava huumorintaju. Kirjan tarina on myös oiva muistutus sellaisille, jotka valittavat joka asiasta. Ihan oikeasti jollakin voi aina olla huonommin.
Elina Kilkun Täydellinen näytelmä sopii mahtavasti kesälomalukemiseksi. Kirjassa riittää huumoria, mutta toisaalta kirjan tarina näyttää myös yhteiskuntamme raadollisuuden. Niin, ja kirja kannattaa tietysti lukea myös, jos on kiinnostunut teatterista.”
Virpi
“Täydellinen näytelmä on viihdyttävää täsmäkirjallisuutta ruuhkavuosissa räpisteleville. Se vie keskelle yksinhuoltajana ahertavan Alinan vaippojentäyteistä arkea. Kirjan keskeisiä kysymyksiä on, miten ihmeessä yhdistää omat työelämähaaveet pikkulapsielämään ja etenkin yksinhuoltajan vastuuseen.
Alinan vauhti on välillä niin kova, että meinasin välillä pudota kyydistä. Hieman vähempi määrä kommelluksia olisi voinut tuntua uskottavammalta. Lapsiperhearjen keskellä eläville kirja tarjoaa takuulla useita samaistumisen hetkiä. Itselläni niistä taitaa olla kuitenkin liian pitkä aika, koska en oikein päässyt päähenkilön ajatusmaailmaan sisälle.”
“Lukemiskokemus jäi siis itselläni jonkin verran odotusten alapuolelle. Tämä johtui kuitenkin pääasiassa siitä, ettei loputtomien sähläysten ja kommelluksien täyttämä tyylilaji ole oikein minun leipälajini.”
Sari
“Kirjan päähenkilön Alinan elämä on yhtä henkiinjäämistaistelua ja kaaosta. Alina on 37-vuotias työtön teatteriohjaaja ja Leevin ja Lyytin yh-äiti. Ex-mies Jouni on hylännyt perheen ja lähtenyt Pariisiin niinikään teatteriohjaaja Audreyn kanssa eikä pahemmin piittaa lapsistaan eikä entisestä elämästään.”
“Kirja ei ole aivan tavanomainen, en ole aikaisemmin lukenut vastaavaa. Tarina on kerrottu omaperäisesti hirtehishuumorilla, joskus jopa vähän ylilyönneilläkin. Mutta todellisuuteen tämä kaikki ihan riittävästi perustuu. Tämän ensimmäisen osan kohderyhmä on mielestäni 25–40-vuotiaat ruuhkavuosien kanssa tasapainottelevat henkilöt.
Tämä kirja siis aloittaa kolmiosaisen sarjan ja jään mielenkiinnolla odottamaan jatkoa. Tämän kertomuksen haluan lukea loppuun asti!”
Anne
Kuulutko jo Bazarin Kirjaklubiin? Kirjaklubilaisena saat sähköpostiisi ajankohtaista tietoa uutuuskirjoista, tapahtumista, kirjailijavierailuista, kilpailuista ja verkkokauppamme alennuksista. Lisäksi sinulla on mahdollisuus päästä mukaan seuraaviin lukijapaneeleihin!